Tabulka 5: ŠKOLNÍ PSYCHOLOG
Počet: 3 školní psychologové v 7 školách účastnících se projektu v Jihomoravském, Moravskoslezském a Pardubickém kraji
Školní psycholog představuje ve škole praktickou realizaci psychologického profesionála, který řeší úkoly ve školním prostředí, jež vyžadují psychologickou a pedagogickou způsobilost. Školní psycholog ve škole pracuje v rámci školního poradenského pracoviště, které slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy. Za poskytování poradenských služeb na škole zodpovídá ředitel školy, případně jím pověřený zástupce. Pro práci školního psychologa je stěžejním dokumentem vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších změn (poslední vyhláška č. 197/2016 Sb.), která určuje náplň a pravidla pracovní činnosti školního psychologa (Magerová, 2018).
Základní úkoly školního psychologa – úvod
Počet | |
Participace na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence | 67 |
Komunikace s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci | 813 |
Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání | 63 |
Depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách | 30 |
Diagnostika při vzdělávacích a výchovných problémech žáků | 108 |
Depistáž a diagnostika nadaných dětí | 28 |
Zjišťování sociálního klimatu ve třídě | 70 |
Screening, ankety, dotazníky ve škole | 45 |
Podle odpovědí na otázky v kategorii Základní úkoly školního psychologa respondenti uvedli podle počtu bodů na1.místě otázku č. 2 pojednávající o komunikaci s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci, na 2. místě otázku č. 5 – Diagnostika při vzdělávacích a výchovných problémech žáků, na 3. místě otázku č. 7. – zjišťování sociálního klimatu ve třídě. S výrazně menším bodovým ziskem se umístily u respondentů otázky č. 1 – participace na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, otázka č. 3 – Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání, otázka č. 8 – screening, ankety, dotazníky ve škole, otázka č. 4 – depistáž SPU v ZŠ a SŠ, otázka č. 6 – depistáž a diagnostika nadaných dětí.
Péče o žáky, podpůrná opatření
Počet | |
Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně, zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení | 162 |
Péče o žáky, kterým jsou poskytována podpůrná opatření druhého až pátého stupně, zejména pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení | 172 |
Individuální případová práce se žáky v osobních problémech, zejména konzultace a vedení | 258 |
Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce | 36 |
Prevence školního neúspěchu žáků, zejména náprava a vedení | 34 |
Kariérové poradenství u žáků | 51 |
Techniky a hygiena učení pro žáky | 18 |
V kategorii Péče o žáky, podpůrná opatření respondenti dali na 1. místo podle počtu bodů otázku č. 11 – individuální práce se žáky v osobních problémech, na 2. místo otázku č. 10 – Péče o žáky se SVP, 2.-5. podpůrná opatření, na 3. místo otázku č. 9 – Péče o žáky se SVP, 1. podpůrná opatření. Následují otázky s menším počtem bodů: otázka č. 12 – krizová intervence, otázka č. 14 – kariérové poradenství, otázka č. 13 – prevence školného neúspěchu, otázka č. 15 – techniky a hygiena učení pro žáky.
Skupinová a komunitní práce se žáky, individuální konzultace
Počet | |
Skupinová a komunitní práce s žáky | 278 |
Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod. | 53 |
Podpora spolupráce třídy a třídního učitele | 44 |
Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání | 242 |
Konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí | 218 |
Podpor tolerantního a multikulturního prostředí ve škole a školském zařízení | 10 |
Podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání | 193 |
23, Participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání | 3 |
Podle odpovědí na otázky v kategorii Skupinová a komunitní práce se žáky,individuální konzultace respondenti dali podle počtu bodů otázku č. 16 – skupinová a komunitní práce se žáky, na 2. místo otázku č. 19 – individuální konzultace pro pedagogické pracovníky, na 3. místo otázku č. 20 – konzultace s rodiči a na 4. místo otázku č. 22 – podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání. Následují otázky s menším počtem bodů: otázka č. 17 – koordinace preventivní práce ve třídě, otázka č. 18 – Podpora spolupráce třídy a třídního učitele, otázka č. 21 – Podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole a 23 – Participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
Metodická podpora, koordinace poradenských služeb
Počet | |
24, Metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami | 15 |
Metodická pomoc třídním učitelům | 38 |
Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení | 4 |
Účast na pracovních poradách školy | 81 |
Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole, zejména výchovného poradce, školního metodika prevence a třídních učitelů | 30 |
Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními | 14 |
Metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu | 5 |
Besedy a osvěta zákonným zástupcům | 8 |
Prezentační a informační činnost | 8 |
Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole | 0 |
Ostatní | 0 |
V kategorii Metodická podpora a koordinace poradenských služeb uvedli respondenti na 1. místě otázku č. 27 – účast na pracovních poradách školy, na 2. místě otázku č. 25 – metodická pomoc třídním učitelům, na 3. místo – otázku č. 28 – koordinace poradenských služeb. Mimo školu. Následující otázky s menším počtem bodů: otázka č. 24 – metodická podpora při práci se žáky se SVP, otázka č. 29 – koordinace poradenských služeb mimo školu, otázka č. 32 – prezentační a informační činnost, otázka č. 31 – participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole, otázka č. 30 – metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele.
Diskuse
Zásadní součástí pracovní náplně školního psychologa jsou dle legislativy (Magerová, 2018):
- činnosti konzultační, poradenské, diagnostické, metodické a práce s žáky, pedagogy i rodiči,
- práce se třídou, zjišťování sociálního klimatu ve třídě a navazující skupinová činnost, která by měla napomoci vytvoření pozitivního sociálního prostředí pro všechny žáky školy,
- individuální práce se žáky v osobních problémech, konzultace jejich potíží a vedení v obtížné situaci, případně krizová intervence pro žáky a pedagogické pracovníky,
- diagnostika, péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- koordinátor a mentor dalších činností, jako je příprava k přijímacímu řízení na střední školu, spojovacím článkem mezi školou a mimoškolními poradenskými subjekty.
Z realizovaných výzkumů vyplývá, že nejčastější činností školního psychologa je práce se žákem, poté s třídními kolektivy a pak následuje spolupráce s učiteli a nejméně častá je práce s rodiči. Štech (2001) na základě svého dalšího průzkumu u 21 školních psychologů uvádí, jako nejfrekventovanější činnost školních psychologů krizovou intervenci, diagnostiku a nápravu specifických poruch učení.
Analyzujeme-li odpovědi respondentů na práci školního psychologa v našem projektu, v podstatě odpovídají výše uvedeným zjištěním. Nejvyšší počet bodů získala otázka
č. 2 – komunikace s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci,
č. 16 – skupinová a komunitní práce s žáky
č. 11 – individuální případová práce se žáky v osobních problémech, zejména konzultace a vedení
č. 19 – individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
č. 22 – podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání
č. 10 – péče o žáky, kterým jsou poskytována podpůrná opatření druhého až pátého stupně, zejména pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení –
č. 9 – péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně, zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení
č. 5 – diagnostika při vzdělávacích a výchovných problémech žáků
Literatura
Bartoňová, M., Magerová, J., Pipeková, J., Řehulka, E., Viktorin, J., Vítková, M. (2019) Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce
s interními a externími subjekty. Brno: MSD.
Magerová, J. (2018) Školní psycholog v inkluzivním prostředí základní školy. Disertační práce.Brno: Masarykova univerzita.
Štech, J. (2001) Sonda do profese školního psychologa v ČR. Pedagogika, roč. 51, mimoř. č., s. 47-55.
Viktorin, J. (2018) Analýza podpůrných opatření u žáků s lehkým mentálním postižením v inkluzivním prostředí škol. Disertační práce.Brno: Masarykova univerzita.
Zpracovali: Bartoňová, M., Magerová, J., Pipeková, J., Řehulka, E., Viktorin, J., Vítková, M.
V Brně 27. 7. 2019