Projekt „Škola pro všechny: Inkluze jako cesta k efektivnímu vzdělávání všech žáků,“ reg. číslo CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000210 je zaměřen na zvyšování otevřenosti škol v oblasti inkluze. Projekt má přispět ke zlepšování vzdělávací praxe formou zvyšování kompetencí škol a školských zařízení v oblasti inkluzivního vzdělávání. Projekt je realizovat metodickou podporu pedagogických pracovníků při práci s heterogenní skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Projekt Univerzity UJEP v Ústí n. L. obsahuje devět klíčových aktivit a je realizován ve spolupráci s MU a UK v Praze. Dílčí část projektu MU je zaměřen zejména na realizaci klíčových aktivit 3 a 4 Podpora školních poradenských pracovišť.
Evaluace
Cílem pedagogicko-psychologických poradenských služeb je poskytovat podporu a odbornou pomoc při řešení osobních problémů dětí a žáků, zjišťovat a řešit obtíže a problémy psychického a sociálního vývoje žáků v průběhu edukačního procesu, při prevenci sociálně patologických jevů a při volbě povolání a profesionální orientaci. Odborná pomoc probíhá formou diagnostiky, intervence, konzultace nebo podáváním informací.
Tabulka 1: VEDENÍ ŠKOLY
(ředitel, zástupce ředitele, výchovný poradce)
Počet žáků ve škole
Počet | |
Do 100 žáků | 0 |
101 – 200 žáků | 3 (42 %) |
201 – 300 žáků | 2 (29 %) |
Více než 300 žáků | 2 (29 %) |
Počet škol v projektu7 v rámci MU, a to z Jihomoravského kraje a kraje Vysočina. Počet škol do 100 žáků žádná, do 200 žáků 3 (47 %), do 300 žáků 2 (29 %), nad 300 žáků rovněž 2 (29 %). Počet škol se školním psychologem jsou 3, se školním speciálním pedagogem 4.
Přínosy spojené se zaměstnáním odborných poradenských pracovníků na základní škole v rámci projektu
Ano | Ne | |
Zlepšení prospěchu žáků | 6 (86 %) | 1 (14 %) |
Zlepšení chování žáků | 4 (57 %) | 3 (43 %) |
Přesnější diagnostika | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Zlepšení komunikace s rodiči | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Zlepšení komunikace učitel-žák a odborný poradenský pracovník a žák | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Pomoc pedagogům při edukaci žáků se SVP | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Včasné řešení problémů, dostupnost služeb | 5 (71 %) | 2 (29 %) |
Jiné | 2 (29 %) | 5 (71 %) |
Všech 7 škol udává jako přínos spojený se zaměstnáním odborných poradenských pracovníků na základní škole v rámci projektu:přesnější diagnostiku, zlepšení komunikace s rodiči, zlepšení komunikace učitel-žák a odborný poradenský pracovník a žák a pomoc pedagogům při edukaci žáků se SVP. V 6 školách je uvedeno zlepšení prospěchu (86 %), v 5 školách včasné řešení problémů, dostupnost služeb (71 %), ve 4 školách zlepšení chování žáků (57 %).
Nedostatky spojené se zaměstnáním odborných poradenských pracovníků
Ano | Ne | |
Žádné | 0 (0 %) | 7 (100 %) |
Krátkodobé trvání projektu | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Zatíženost administrativou v rámci projektu | 4 (57 %) | 3 (43 %) |
Nevyužívání služeb odborného poradenského pracovníka na škole | 0 (0 %) | 7 (100 %) |
Nízká spolupráce odborného poradenského týmu mezi sebou a učiteli | 2 (29 %) | 5 (71 %) |
Předsudky ve vztahu k odborným poradenským pracovníkům ze strany učitelů | 1 (14 %) | 6 (86 %) |
Nízká spolupráce pedagogů s odbornými poradenskými pracovníky na škole | 0 (0 %) | 7 (100 %) |
Jiné | 2 (29 %) | 5 (71 %) |
Jako nedostatky spojené se zaměstnáním odborných poradenských pracovníků uvádí 7 škol jako nedostatek: krátkodobé trvání projektu, ve čtyřech případech zatíženost administrativou v rámci projektu (57 %), ve dvou případech nízká spolupráce odborného poradenského týmu mezi sebou a učiteli (29 %), v jednom případě předsudky ve vztahu k odborným poradenským pracovníkům ze strany učitelů (14 %).
Zhodnocení spolupráce s ostatními aktéry (hodnocení 1 – výborná, 5 – nedostatečná)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami | 6 (86 %) | 1 (14 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) |
Se všemi žáky školy | 5 (71 %) | 2 (29 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) |
S pedagogickými pracovníky | 4 (57 %) | 3 (43 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) |
Navzájem mezi odbornými poradenskými pracovníky | 5 (72 %) | 1 (14 %) | 1 (14 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) |
S rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami | 6 (86 %) | 1 (14 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) |
S rodiči všech žáků školy | 5 (72 %) | 1 (14 %) | 1 (14 %) | 0 (0 %) | 0 (0 %) |
Zhodnocení spolupráce s ostatními aktéry: výborná spolupráce je uvedena v 6 případech se žáky se SVP (86 %) a s rodiči těchto žáků, v 5 případech se všemi žáky školy (71 %), s rodiči všech žáků školy a navzájem mezi odbornými poradenskými pracovníky, ve 4 případech s pedagogickými pracovníky (57 %).
Silné stránky spolupráce školního psychologa a žáků
Ano | Ne | |
Vytvoření důvěrného vztahu mezi školním psychologem a žáky | 3 (100 %) | 0 (0 %) |
Zlepšení žáků v oblasti vzdělávání | 1 (33 %) | 2 (67 %) |
Aktivní naslouchání žáka a přijetí jeho situace | 3 (100 %) | 0 (0 %) |
Rozvoj komunikace mezi všemi na škole | 2 (67 %) | 1 (33 %) |
Zmírnění problémů v chování a nižší míra šikany | 1 (33 %) | 2 (67 %) |
Spolupráce s rodiči | 1 (33 %) | 2 (67 %) |
Rozvoj sociálních dovedností | 3 (100 %) | 0 (0 %) |
Strukturování volného času po vyučování žáků | 0 (0 %) | 3 (100 %) |
Neustálá podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami | 2 (67 %) | 1 (33 %) |
Jiné | 0 (0 %) | 3 (100 %) |
Počet škol se školním psychologem jsou 3. Ve všech těchto školách došlo k vytvoření důvěrného vztahu mezi školním psychologem a žák, k aktivnímu naslouchání žáka a přijetí jeho situace a k rozvoji sociálních dovedností. Ve 2 případech došlo k rozvoji komunikace mezi všemi na škole (67 %), k neustálé podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, v 1 případě došlo k zlepšení žáků v oblasti chování (33 %), k zmírnění problémů v chování a nižší míra šikany a ke spolupráci s rodiči.
Silné stránky spolupráce školního speciálního pedagoga a žáků
Ano | Ne | |
Vypěstování důvěry mezi speciálním pedagogem a žáky | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Zlepšení motivace žáků v edukačním procesu, zvýšení schopnosti učit se | 3 (75 %) | 1 (25 %) |
Zlepšení prospěchu a celkové úspěšnosti žáků | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Všestranný rozvoj žáků | 3 (75 %) | 1 (25 %) |
Podpora žáků při přípravě na vyučování | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Zlepšení chování žáků | 2 (50 %) | 2 (50 %) |
Zlepšení spolupráce rodič – učitel | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Jiné | 0 (0 %) | 4 (100 %) |
Počet škol se školním speciálním pedagogem jsou 4. Ve všech těchto školách došlo k vypěstování důvěry mezi speciálním pedagogem a žáky, ke zlepšení prospěchu a celkové úspěšnosti žáků, k podpoře žáků k přípravě na vyučování a ke zlepšení spolupráce rodič – učitel. Ve třech případech došlo ke zlepšení motivace žáků v edukačním procesu, zvýšení schopnosti učit se (75 5), ve 2 případech došlo ke zlepšení chování (50 %).
Silné stránky spolupráce školního psychologa s rodiči žáků
Ano | Ne | |
Zvýšení zájmu ze strany rodičů, akceptace doporučení | 3 (100 %) | 0 (0 %) |
Zlepšení komunikace rodič-školní psycholog | 1 (33 %) | 2 (67 %) |
Realizace odborných vyšetření na škole | 0 (0 %) | 3 (100 %) |
Aplikování vhodného přístupu k jednotlivým žákům | 2 (67 %) | 1 (33 %) |
Posílení vztahu rodič-žák | 2 (67 %) | 1 (33 %) |
Zvýšení informovanosti | 2 (67 %) | 1 (33 %) |
Prostředník mezi pedagogem a rodičem | 1 (33 %) | 2 (67 %) |
Rodiče více vnímají své dítě tím, že ví, jak na tom je, znají jeho možnosti a limity | 3 (100 %) | 0 (0 %) |
Posílení vztahu rodič-učitel | 2 (67 %) | 1 (33 %) |
Jiné | 0 (0 %) | 3 (100 %) |
Ve všech případech došlo k zvýšení zájmu ze strany rodičů, akceptace doporučení a rodiče více vnímají své dítě tím, že ví, jak na tom je, znají jeho možnosti a limity. Ve dvou případech došlo k aplikování vhodného přístupu k jednotlivým žákům (67 %), posílení vztahu rodič-žák a k posílení vztahu rodič-učitel. V jednom případě došlo ke zlepšení komunikace rodič-školní psycholog (33 %), ke zlepšení komunikace rodič – školní psycholog a v 1 případě se stal školní psycholog.
Silné stránky spolupráce školního speciálního pedagoga s rodiči žáků
Ano | Ne | |
Kooperace, komunikativnost, společné řešení problémů | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Konzultace směřující ke zvýšení zájmu rodičů o jejich děti | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Zlepšení docházky žáků do školy | 3 (75 %) | 1 (25 %) |
Rodiče více vnímají své dítě tím, že ví, jak na tom je, znají jeho možnosti a limity | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Zlepšení prospěchu žáků a klimatu školy | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Zlepšení komunikace a spolupráce mezi rodiči a pedagogy | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Zkvalitnění vyučovacího procesu | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Zvýšení zájmu rodičů o spolupráci s pracovníky školy | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Respektování rodinných zvyklostí | 4 (100 %) | 0 (0 %) |
Jiné | 0 (0 %) | 4 (100 %) |
Ve všech případech došlo ke kooperaci, komunikativnosti, společnému řešení problémů, ke konzultacím směřujícím ke zvýšení zájmu rodičů o jejich děti, dále k tomu, že rodiče více vnímají své dítě tím, že ví, jak na tom je, znají jeho možnosti a limity, ke zlepšení prospěchu žáků a klimatu školy, ke zlepšení komunikace a spolupráce mezi rodiči a pedagogy, zkvalitnění vyučovacího procesu, ke zvýšení zájmu rodičů o spolupráci s pracovníky školy a k respektování rodinných zvyklostí. Ve třech případech došlo ke zlepšení docházky žáků do školy (75). Z výsledků je patrný, že přijetí školního speciálního pedagoga do školy má značný pozitivní vliv na spolupráci rodičů se školou.
Formulace argumentů pro zavedení odborných poradenských pracovníků na škole
Ano | Ne | |
Respektování individuálního přístupu k žákům | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Pomoc pro pedagogy na škole | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Nedostatečný počet odborných poradenských pracovníků na škole | 1 (14 %) | 6 (86 %) |
Vysoký počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na škole | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Spokojenost rodičů – zajištění odborné podpory jejich dítěte na škole | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Pomoc při celkovém rozvoji žáků | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Zkvalitnění celkového klimatu školy | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Zkvalitnění vyučovacího procesu | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Jiné | 0 (0 %) | 7 (100 %) |
Ve všech sedmi školách převažují argumenty pro zavedení odborných poradenských pracovníků na škole. Jedná se o tyto faktory: respektování individuálního přístupu k žákům, pomoc pro pedagogy na škole, vysoký počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na škole, spokojenost rodičů – zajištění odborné podpory jejich dítěte na škole, pomoc při celkovém rozvoji žáků, zkvalitnění celkového klimatu školy a zkvalitnění vyučovacího procesu. V jednom případě se objevila připomínka k nedostatečnému počtu odborných poradenských pracovníků na škole (14 %).
Podněty a doporučení pro spolupráci s odbornými poradenskými pracovníky na škole
Ano | Ne | |
Velkým pozitivem je vytvoření pozice odborných poradenských pracovníků na škole, podporují týmovou spolupráci | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Přikláním se k pokračování pozice odborných poradenských pracovníku na škole | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Prodloužení projektu | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Poradenští pracovníci vedou ke zlepšení spolupráce mezi pedagogy na škole | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Lepší informovanost ze strany pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogického centra | 2 (29 %) | 5 (71 %) |
Práce odborných poradenských pracovníků je na školách velmi potřebná. Rodiče a žáci znají, u koho hledat odpověď na jejich otázky. | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Využít potencionál žáků při různých volnočasových aktivitách, které organizuje škola | 6 (86 %) | 1 (14 %) |
Projekt nás nezatěžoval velkou administrativou | 4 (57 %) | 3 (43 %) |
Projekt má dobrou myšlenku, odborní poradenští pracovníci jsou na školách potřební, projekt by měl pokračovat | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Školy by potřebovaly vyšší počet odborných poradenských pracovníků pro práci s žáky, aby se zkvalitnil individuální přístup ve vyučovacím procese, více pomůcek, materiálů pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami | 7 (100 %) | 0 (0 %) |
Jiné | 1 (14 %) | 6 (86 %) |
Diskuze
Na všech sedmi školách došlo k vyjádření k výše uvedeným podnětům a doporučení pro spolupráci s odbornými poradenskými pracovníky na škole. Jedná se o tyto podněty či doporučení:
- vytvoření pozice odborných poradenských pracovníků na škole,
- podpora týmové spolupráce,
- přiklonění se k pokračování pozice odborných poradenských pracovníku na škole, prodloužení projektu,
- poradenští pracovníci vedou ke zlepšení spolupráce mezi pedagogy na škole,
- práce odborných poradenských pracovníků je na školách velmi potřebná.
- Rodiče a žáci znají, u koho hledat odpověď na jejich otázky.
- Projekt má dobrou myšlenku, odborní poradenští pracovníci jsou na školách potřební, projekt by měl pokračovat.
- Školy by potřebovaly vyšší počet odborných poradenských pracovníků pro práci s žáky, aby se zkvalitnil individuální přístup ve vyučovacím procese, více pomůcek, materiálů pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.